Telefon
Infolinia: SO Nieczynne
Godziny pracy infolinii
Poniedziałek 8:00 - 17:00
Wtorek 8:00 - 17:00
Środa 8:00 - 17:00
Czwartek 8:00 - 17:00
Piątek 8:00 - 14:00
Sobota Nieczynne
Niedziela Nieczynne
Kup teraz
Po Prostu Energia Kup teraz
Telefon
Infolinia: SO Nieczynne
Godziny pracy infolinii
Poniedziałek 8:00 - 17:00
Wtorek 8:00 - 17:00
Środa 8:00 - 17:00
Czwartek 8:00 - 17:00
Piątek 8:00 - 14:00
Sobota Nieczynne
Niedziela Nieczynne
Klient Strefa Klienta
Awarie prądu - gdzie zgłosić awarie prądu w naszym domu?
10 grudnia 2019 2020-07-21

  Brak prądu może nastąpić z różnych...

 active  active

Awarie prądu – gdzie zgłosić awarie prądu w naszym domu?

 

Brak prądu może nastąpić z różnych przyczyn. Jak sobie z tym poradzić i sprawić, byśmy znowu mieli dostęp do zasilania?

 

 

Gdzie zgłosić awarię prądu?

Awarię prądu można zgłosić pod numerem alarmowym 991. Należy bezwzględnie korzystać z numeru 991 w przypadku zagrożenia życia. Bezpłatny numer telefonu Pogotowia Energetycznego do zgłaszania awarii zasilania jest dostępny całą dobę, 365 dni w roku, dla wszystkich mieszkańców Polski – bez względu na teren działania Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

Warto pamiętać, że za awarię prądu nigdy nie odpowiada sprzedawca prądu, a jego dystrybutor. Niektórzy operatorzy umożliwiają również wysłanie awaryjnego SMS-a lub zgłoszenie problemu poprzez formularz zgłoszeniowy , który pozwala poinformować o tym, gdzie wystąpiła awaria. By nie musieć w ciemnościach szukać właściwych numerów do zgłoszenia awarii, warto wcześniej się z nimi zaznajomić. W przypadku gdy dystrybutor nie wiedział jeszcze o awarii, zaktualizuje ją dzięki naszemu powiadomieniu. SMS mówiący o braku zasilania w regionie, trafia do dedykowanego systemu, a następnie do centrum zgłoszeniowego. W przypadku takiego zgłoszenia, po usunięciu przyczyny awarii prądu, osoba zgłaszająca dostaje powiadomienie o naprawieniu usterki.

 

Pogotowie energetyczne

Sprawdzenie przyczyny awarii

Zanim jednak zgłosimy problem, należy dokonać wstępnej, samodzielnej diagnozy zaistniałej sytuacji, czyli ustalić powód braku prądu. Przed wezwaniem pogotowia energetycznego lub fachowca upewnijmy się, gdzie może leżeć przyczyna awarii. W pierwszej kolejności należy sprawdzić bezpieczniki. Podchodząc do tablicy rozdzielczej, trzeba zobaczyć, czy wszystkie bezpieczniki są włączone oraz sprawdzić zabezpieczenie przy liczniku. Należy upewnić się, czy awaria energii dotyczy tylko naszego mieszkania lub domu. Kiedy dochodzi do przerw w zasilaniu, warto sprawdzić, czy dyspozytorzy już o tym wiedzą.

Być może problem dotyczy całej okolicy lub w tym czasie trwają prace konserwacyjne i nastąpiła chwilowa przerwa w dostawach prądu. Informacji na temat ogólnych przerw w dostawie prądu należy szukać w Internecie, na stronach swojego Operatora Systemu Dystrybucyjnego, a dokładnie na mapie wyłączeń prądu. Przykładowo OSD w Warszawie jest Innogy, a w Gdańsku Energa. Może się przecież zdarzyć, że na naszym obszarze doszło do planowego wyłączenia prądu.

Zweryfikujmy zatem, czy również nasi sąsiedzi mają problem z awarią prądu i czy na klatce schodowej jest włączone zasilanie. Jeśli problem dotyczy wszystkich w sąsiedztwie, należy skontaktować się z administratorem budynku i dalej on powinien zajmować się ustalaniem przyczyn braku prądu. W przypadku, gdy jednak w sąsiedztwie jest dopływ energii, a na klatce schodowej działa światło, prawdopodobnie problem braku energii w lokalu nie jest zadaniem dla Pogotowia Energetycznego (nie należy go wzywać).

 

Sprawdź również:

Tani prąd

Energia dla firm

 

Usterka w instalacji wewnętrznej

W każdym mieszkaniu czy domu, znajdują się wcześniej wspomniane bezpieczniki (w nowych instalacjach nazywane są wyłącznikami nadprądowymi), potocznie znane jako korki czy stopki, które stanowią podstawowe zabezpieczenie instalacyjne. W przypadku, gdy sąsiedzi mają prąd, należy sprawdzić właśnie korki, bo mogło dojść do ich „wybicia”, spięcia lub przeciążenia instalacji elektrycznej, które spowodowało brak zasilania i wyłączenie sprzętów.

Kiedy korki wyłączają ich wyłączniki opadają (w przypadku starszych modeli należy dotknąć je próbnikiem napięcia bądź neonówką) jest to zazwyczaj spowodowane zbyt dużym obciążeniem licznika, który musiał zużywać więcej mocy, niż jest w stanie znieść domowa sieć. Należy wtedy sprawdzić skąd wziął się problem i ewentualnie odłączyć urządzenia z prądu (aby zmniejszyć moc wykorzystywaną przez sieć), po czym włączyć korki na liczniku, by znów umożliwić dopływ energii elektrycznej. Przeciążenie sieci występuje, gdy zbyt wiele urządzeń na raz jest przyłączonych. Nasilenie wszystkich podłączonych odbiorników wykorzystuje zbyt wielką moc łączoną i rzeczywiście może wymagać przekroczenia poziomu nominalnej mocy. Poziom nominalny został wcześniej ustalony w umowie dystrybucyjnej (lub umowie kompleksowej) z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego i najczęściej wynosi 3,3 kW. Odpowiada on możliwościom infrastruktury sieci domowej, a korki strzelają wtedy, gdy zużyta moc przekracza o ponad 10% moc umowną bezpiecznika. W praktyce oznacza to, że łączna moc wszystkich działających urządzeń nie może przekraczać 3300 Watów, bo właśnie tyle jest w stanie dostarczyć nasz licznik.

Może zaistnieć również sytuacja, gdzie problem spowodowany jest przez jakieś uszkodzone urządzenie, które będzie powodować spięcie. Awaria prądu i przerwy w ich dopływie mogą również wiązać się z poważnymi komplikacjami domowej sieci, która uległa uszkodzeniu. W przypadku, gdy powtarza się to kilka razy z rzędu lub np. masz obawy, że system został uszkodzony, najlepszym wyjściem będzie kontakt z elektrykiem. Naprawianie samemu systemów elektrycznych, może skończyć się poważnym wypadkiem.

 

Przeczytaj również:

Kolektory słoneczne czy panele fotowoltaiczne? Różnice

Dofinansowania na fotowoltaikę – wsparcie finansowe dla domowych instalacji fotowoltaicznych

 

Kiedy wezwać Pogotowie Energetyczne?

Pogotowie Energetyczne interweniuje w przypadkach, gdy uszkodzeniu ulega sieć dystrybucyjna będąca własnością Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Oznacza to, że pogotowie energetyczne pomaga w sytuacji, gdy przerwa w dostawie energii elektrycznej jest spowodowana uszkodzeniem sieci poza instalacją wewnętrzną odbiorcy. Po kontakcie z pracownikami dyspozytorium odbierającymi zgłoszenia o awarii, to oni zdecydują, czy należy wysłać ekipę Pogotowia Energetycznego.

Pogotowie energetyczne dokonuje napraw elementów sieci dystrybucyjnej do granicy własności pomiędzy odbiorcą a dystrybutorem (przedsiębiorstwem energetycznym), które określone są w umowie między podmiotami. Gdy uszkodzenie nie jest spowodowane przez klienta interwencja jest bezpłatna. Zdarza się, że odbiorca może ponieść koszty związane z przyjazdem Pogotowia Energetycznego, gdy awaria dotyczy wewnętrznej instalacji, np. w budynku na klatce schodowej lub w mieszkaniu. Jest to bowiem instalacja nie należąca majątkowo do dystrybutora.

 

Kiedy należy skontaktować się z numerem 991?

  • w przypadku uszkodzenia linii energetycznej lub uszkodzeń zamknięć do obiektów energetycznych (np. zerwana kłódka, otwarte drzwi do stacji transformatorowej)
  • gdy nie ma prądu w twojej okolicy, dzielnicy, miejscowości
  • gdy dostrzeżesz, że twój licznik nie działa prawidłowo, powoduje brak zasilania lub zagrożenie dla życia
  • zerwałeś plombę, wymieniając bezpiecznik przedlicznikowy

 

Praca Pogotowia Energetycznego

Pracownicy Pogotowia Energetycznego wykonują swoją pracę niezależnie od pory dnia, 24 godziny na dobę. Naprawiają lub zabezpieczają doraźnie w celu późniejszej naprawy linie energetyczne, które uległy uszkodzeniu. Naturalnym jest, że w pierwszej kolejności usuwane są awarie, które stwarzają zagrożenie dla życia i zdrowia człowieka, takie jak: przewrócone słupy linii energetycznych, zerwane przewody przemysłowe czy przewody leżące na ziemi. W następnej kolejności przywracany jest prąd do domów i obiektów przemysłowych.

 

Sprawdź również:

Zielona energia – eko oferta

Farma fotowoltaiczna – co to jest i jak działa?

 

 

Podziel się: Facebook share LinkedIn share Twiiter share
Kategorie: awaria prądu ×

Komentarze

Nie ma jeszcze komentarzy do tego artykułu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Wróc do listy

Zainteresowany?

Zmniejsz swój rachunek za prąd. Poznaj naszą ofertę i zmień sprzedawcę energii elektrycznej na Po Prostu Energia.

Wyślij